Målvakt i handboll, del 2

Skriven av on juli 20, 2018 in Handboll

Som vi var inne på i den föregående artikeln om att vara målvakt i handboll, så krävs det ett speciellt sorts psyke för att vara just målvakt i handboll. Man måste ha en speciellt sorts vinnarskalle där man brinner för att bli hjälte och inte räds för att göra ett misstag och därmed bli syndabock. Man måste tro på sig själv och sin egen förmåga att bära laget. Man måste klara av att vara den där personen som alltid spelar som allra bäst när det behövs som mest. Och man behöver orka lägga ner en hel del tuff träning på att bli såväl smidig och snabb, samtidigt som man övar upp en extrem förmåga att läsa av spelet ute på planen, så att man alltid är vet när motståndarna tänker skjut, och var skottet kommer att hamna. Jag ska försöka sammanfatta de egenskaper som en bra målvakt behöver under rubrikerna smidighet, snabbhet och spelsinne.

 

Smidighet

Om du har kollat på en handbollsmatch, eller spelat handboll, så har du säkert lagt märke till att de professionella målvakterna är riktigt smidiga. De klarar av att gå ner i såväl splitt som spagat och göra helt otroliga räddningar med fötterna över huvudet. Målvakten måste få skytten att tro att det finns en lucka som han kan skjuta boll på där målvakten inte klarar av att rädda. Men sedan måste målvakten snabbt kunna täppa till den där luckan för att rädda skottet. Och för att täppa till luckan krävs det ofta akrobatiska konststycken.

Smidighet

Om du ska bli en riktigt bra målvakt i handboll så behöver du därför sats på att bli riktigt smidig. Det kräver en hel del ganska jobbiga och smärtsamma övningar. Du behöver både vanliga stretch-övningar, och andra rörlighetsövningar.

Snabbhet

Men det räcker inte med att bara vara smidig för att bli en bra handbollsmålvakt. Du måste även vara blixtsnabb. Du ska hinna reagera på skottet och sedan röra på dig så att du kommer före bollen och lyckas stoppa den. Det kräver både ett snabbt sinne och en snabb kropp. För att bli snabb och explosiv i kroppen kan det vara en bra idé att köra lite tung styrketräning regelbundet. Träningen bör vara så tung att du ligger nära ditt max och endast orkar med två till tre repetitioner. För att öva upp snabbheten både i huvudet och kroppen kan det vara smart att köra speciella målvaktsövningar. En sådan övning är till exempel att två utespelare skjuter samtidigt i högt tempo mot målet med tennisbollar. Då behöver du vara riktigt snabb för att hinna reagera och rädda.


Snabbhet

Spelsinne

En egenskap som kan hjälpa dig att bli en bra målvakt är ett gott spelsinne. Om du klarar av att läsa av spelet så kan du hela tiden ligga steget före och veta vad som kommer att hända. Då är du alltid beredd när skottet väl kommer. För att öva upp ett bra spelsinne kan det vara smart att även spela som utespelare ibland. Det hjälper dig att bygga upp en känsla för hur utespelarna tänker, vilket kommer att underlätta när du väl står i mål. För att bli en bra målvakt kan det faktiskt alltså vara gynnsamt att inte alltid spela målvakt!

 

Subscribe

If you enjoyed this article, subscribe now to receive more just like it.

Subscribe via RSS Feed

Comments are closed.

Top